mandag den 10. november 2014

Appelsin-Cheesecake med bastognebund.

Har efterhånden som i nok kan se rundt på min blog, lavet en del cheesecake. Det jeg er helt vildt med cheesecake er, at mulighederne for at lave sin egen cheesecake med sine ynglingssmage er til stede.
Min vej ned at cheesecake Lane er absolut ikke færdig, og har stadig en masse idéer jeg går med i tankerne.;0)
En lille drøm er, at lave en dansk opskrift bog kun med cheesecake.
Da jeg sad forleden og tænkte på, hvad jeg skulle lave til søndagens besøg, henledte det mig straks til at udvikle og lave en ny cheesecake.
Har ikke set, hørt eller selv lavet cheesecake med appelsin, og derfor var det en oplagt mulighed.!


Denne cheesecake var simpelthen så god og utrolig vellykket. Det er jo ikke altid, at fordi man går med smagsnuancer i hovedet, at det bliver en succes. Men det gjorde det.
Smagen fra de lækre bastogne kiks der har smagen af karamel, som passer utrolig godt til den lækre og milde smag af den frisk appelsin.
Absolut ikke sidste gang jeg skal lave denne.



Appelsin-Cheesecake med bastognebund

Bund
300 g bastognekiks
125 g smør

Fyld
250 g philadelphia ost
100 g sukker
1 tsk vaniljesukker
Skal af to appelsiner (usprøjtet)
0,75 dl appelsinsaft (fra en usprøjtet)
7,5 dl piskefløde
4 blade husblas
1 tsk orange pastafarve

Appelsin Gele
Saften af 4 appelsiner
2-3 spsk sukker (afhænger lidt af, hvor syrlige appelsinerne er)
4 blade husblas

Sådan går du:
Blend kiksene.
Smelt smørret.
Bland kiks og smørret sammen, så du er sikker på, at det er rørt godt sammen.
Hæld kikse blandingen i en springform (26 cm) og pres kikse blandingen godt ned.
Stil i køleskabet mens du laver fyldet.

Tag flødeosten i en skål og rør rundt med en gaffel.
Tilsæt vaniljesukker og rør godt rundt.
Tilsæt nu sukkeret, appelsinskal + saft og rør rundt (bruger et lille piskeris til dette).
Sæt husblassen i blød i koldt vand i 10 minutter
Pisk fløden.
Vrid vandt fra husblassen og smelt det i en lille gryde.
Tag af kogepladen og lad afkøle (2 minutter).
Bland 2 spsk flødeskum op i husblassen og rør rundt. Dernæst 2 spsk mere. Dette gøres indtil de to masser af den samme temperatur.
Rør flødeskummet  i flødeosteblandingen.
Tag under halvdelen i en anden skål og farv det orange (hvis ikke du vil havde farvespillet, kan dette undlades. Jeg bruger pastafarve, som man også bruger til at indfarve fondant med)
Tag springformen ud af køleskabet og hæld den orange flødeostecreme i. Fordel det rundt, så det bliver en lige overflade. Lad det sætte sig 5 minutter.
Derefter hældes det sidste creme over og fordeles rundt.
Stil den i køleskabet 4 timer inden geléen laves.



Sæt husblas i blød i koldt vand i 10 minutter.
Hæld appelsinsaft, sukker i en lille gryde og varm op.
Vrid vandet fra husblassen og put det ned i appelsinsaften.
Rør rundt, så du er sikker på, at husblassen er smeltet.
Stil appelsin geléen til køling.
Når appelsin geléen er kølet helt ned, tages cheesecaken ud af køleskabet.
Til mønstret på cheesecaken brugte jeg en takkede dejskaber, som jeg stille og roligt kørte rundt.
Hæld forsigtigt appelsin geléen over cheesecaken og stil i køleskabet.



Lad den stå natten over.

Håber du vil havde det lige så sjovt som mig, mens du laver mine cheesecake.;0)

God fornøjelse!

1 kommentar:

  1. En af de bedst cheesecake jeg har smagt og jeg har efterhånden prøve en del 😀

    SvarSlet